5 tips om personeel efficiënter te beoordelen

efficiënter-beoordelen-personeel-Wepowerpeople

Het beoordelen van medewerkers wordt vaak gezien als last. Niet alleen de functioneringsgesprekken kosten veel tijd, er gaat veel tijd in voorbereiding zitten en het bijhouden van een dossier is voor veel ondernemers een groot struikelblok. Voor een deel kun je functioneren en beoordelen automatiseren, maar regelmatig in gesprek zijn met jouw werknemers blijft van levensbelang. Om je te helpen om zo efficiënt mogelijk te kunnen beoordelen geven wij u 5 praktische tips:

  • Zorg dat medewerkers weten waar ze op beoordeeld worden.
    Het is belangrijk dat medewerkers weten welke gedragingen jij belangrijk vindt en je wilt beoordelen. Zo weet een medewerker beter wat je wenst en kan hij zich beter voorbereiden op het gesprek waardoor jij minder tijd kwijt bent aan het uitleggen van de competenties en jouw wensen.
    Daarnaast kan een medewerker vanaf het begin zich focussen op die competenties en hierdoor zelf ook efficiënter werken. je kunt dit doen door bij indiensttreding meteen met de nieuwe medewerker te zitten en hem het functieprofiel met de competenties, of een voorbeeld van het evaluatieformulier te geven.
  • Bereid het functionerings- en beoordelingsgesprek goed voor.
    Zorg dat u de competenties of het formulier vooraf nog eens doorloopt, desnoods alvast invult zodat je dit samen met de medewerker kan doorlopen tijdens het gesprek. Indien jij niet de direct leidinggevende bent, zorg er dan voor dat je de informatie ophaalt bij de leidinggevende van de medewerker.
    je kunt ook de medewerker de kans geven om het gesprek voor te bereiden door hem tijdig erop te wijzen dat er een gesprek aankomt en dat hij of zij de competenties of het formulier eerder heeft ontvangen. Zo zal de cyclus voor functioneringsgesprekken minder tijd in beslag nemen.
  • Kies niet te veel competenties.
    Het is van belang om alleen de competenties te kiezen die essentieel zijn voor het uitvoeren van het werk. Wij horen vaker dat bedrijven vinden dat iedereen moet kunnen samenwerken of luisteren en zo kunnen competentiesets uitgroeien tot soms wel 13 stuks voor bijvoorbeeld een werkplaats chef. Dit maakt de beoordelingscyclus onnodig lang. Wij adviseren maximaal 8 competenties voor functies als werkplaats chef, monteur of administratief medewerker en maximaal 12 competenties voor functies als directeur en manager.
  • Maak concrete afspraken en leg deze vast in een Persoonlijk ontwikkelplan (POP)
    Dit vergt tijdens de eerste beoordeling iets meer tijd maar zorgt er wel voor dat u bij het volgende gesprek terug kunt komen op duidelijke afspraken en acties en sneller kunt voortborduren op eerdere beoordelingen. Aan de hand van een POP-acties kun je concrete afspraken maken over bijvoorbeeld trainingen, meelopen met andere collega’s of een ontwikkeltraject naar een nieuwe functie. Zo voorkom je discussies over wat er afgesproken is door dit goed vast te leggen. Daarnaast beperkt het ook de denktijd over wie er kans maakt op promotie, salarisverhoging of wie er toch niet geschikt is voor een functie.
  • Ga regelmatig met werknemers in gesprek over hun functioneren en beoordeel regelmatig
    Door regelmatig in gesprek te zijn met uw medewerkers zult je beter op de hoogte zijn van wat er speelt maar ook waar de vooruitgang zit. Daarnaast zullen medewerkers zich gewaardeerd voelen en ook sneller naar je toe komen als er iets speelt of met hulpvragen. Hierdoor kun je eerder signalen krijgen en ook eerder anticiperen. Het is net als met schoonmaken. Als je regelmatig schoonmaakt kost het uiteindelijk minder tijd dan een grote schoonmaak een keer per jaar. Zorg dat u tenminste 2 x per jaar een beoordelingsgesprek hebt met jouw medewerkers om zaken vast te leggen en vooruitgang te documenteren zodat je efficiënter je tijd kunt besteden in zo’n gesprek.

Heb je  nog vragen over uw beoordelingscyclus of hoe jij nog efficiënter kan beoordelen? Neem gerust contact met ons op!

Door | 2019-03-18T07:24:55+00:00 04/03/2019|Blog|