fbpx

Haal als autobedrijf meer uit je medewerkers

“Medewerkers verlaten geen slechte banen, ze verlaten slechte bazen” – Het is een veelgehoorde uitspraak, die helaas ook in veel gevallen van toepassing is op onze branche. Medewerkers hebben net als ieder ander behoefte aan waardering en aandacht. Wanneer je er als leidinggevende niet in slaagt om ze erkenning te geven die ze verdienen, kan dit je bedrijf duur komen te staan. Ondergewaardeerde werknemers kosten niet alleen meer wanneer ze vertrekken, maar ook wanneer ze blijven: ze zijn bewezen minder productief en betrokken. Als leidinggevende kun je dus niet volstaan met het betalen van het salaris.

Als je betrokken en productieve werknemers wilt, moet je ze waardering en erkenning geven. Niets werkt namelijk beter dan een positieve benadering. Onderzoek laat zien dat je minstens drie keer zoveel moet prijzen als bekritiseren om werknemers tevreden te houden. In plaats van snel te bekritiseren, kun je een medewerker dus beter wijzen op de dingen die hij of zij wél goed doet. Dit versterkt de positieve acties van de betreffende medewerker, en moedigt andere medewerkers aan om hetzelfde te doen. Waardering en aandacht zorgen voor een geweldige moraal en werken als productiviteitsverbeteraar. Zelfs de traagste medewerker zal naar zijn beste vermogen werken als hij weet dat inspanningen worden gewaardeerd.

Helaas gaat dit niet altijd goed: in een wereldwijd onderzoek van Hay Group uit 2013 zei 55 procent van de werkenden dat hun manager een demotiverend werkklimaat creëert. Nederlandse leidinggevenden deden het met een score van 68% nog iets slechter dan hun collega’s in landen als Duitsland, Denemarken, Groot-Brittannië en België.

"Mensen werken voor geld, maar gaan een stap verder voor erkenning, lof en beloningen."

Dale Carnegie

Hoe moet het wel?

Goed leiderschap draait om twee ‘soorten’ gedrag. Het eerste soort is gedrag gericht op het werk: de dingen die gedaan moeten worden. Het tweede is gedrag dat gericht is op de mens: de individuele medewerkers en hun motivatie.  Je zult als leidinggevende aan beide aspecten aandacht moeten geven om resultaten te boeken. De praktijk wijst echter uit dat veel leidinggevenden niet verder komen dan de werkgerichte aanpak.

Het vraagt niet veel om medewerkers te laten zien hoeveel je hen waardeert. Een aantal voorbeelden:

  • corrigeer privé; waardeer in het openbaar
  • bedank een medewerker persoonlijk voor zijn bijdrage
  • laat erkenning blijken in teambijeenkomsten en vergaderingen
  • nodig medewerkers spontaan uit voor de / een lunch
  • geef ze vrije tijd

Ga de dialoog aan

Twee van de meest basale menselijke verlangens zijn validatie en waardering; we moeten het gevoel hebben dat we ertoe doen. Mensen willen zich gewaardeerd, gerespecteerd en opgenomen voelen. Soms zijn het de kleine dingen die we doen die het meest tellen. Als je te lang wacht om medewerkers te waarderen, kan dat leiden tot een gevoel van wrok. Ondergewaardeerde werknemers kosten niet alleen meer wanneer ze vertrekken, maar ze kosten ook veel meer als ze blijven. Denk aan zaken als slechte resultaten, afnemende klantenservice en verminderde productiviteit. Kies ervoor om het beste in anderen te zien, onderzoek wat hen geweldig maakt en benoem dit. Om talenten van jouw medewerkers te herkennen en benutten, is het van belang om met ze in dialoog te gaan.

War for talent

Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is het lastiger dan ooit om iemand te vinden die precies voldoet. Omdat ook andere bedrijven op zoek zijn naar deze talenten, kunnen we in dit geval spreken van een strijd om het talent – een war for talent. Dit is nu de actuele situatie in de mobiliteitsbranche. Het is daarom des te belangrijker om de “achterdeur” gesloten te houden en je huidige medewerkers te behouden. Het is dan ook zinvol om de zaak eens vanuit een ander perspectief te benaderen. Hoe? Wij gaan graag de dialoog met je aan, zodat ook jij de talenten in jouw organisatie optimaal kan gebruiken en medewerkers aan jouw weet organisatie te binden.

2020-01-16T13:26:08+00:00

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten