Procesverbetering in het autobedrijf: de werkorder

procesverbetering-werkorder-Wepowerpeople

De laatste jaren zien we een stijgende lijn in de werkplaats omzet bij veel autobedrijven. Niet geheel verrassend stijgen de kosten vrolijk mee en dit zorgt ervoor dat het resultaat onder aan de streep een dalende trend kent. We ervaren meer drukte in de werkplaats, maar we verdienen minder geld.

Met het Bedrijf op orde-traject helpen wij ondernemers en aftersalesmanagers om het verbeterpotentieel van hun werkplaats uit te nutten en werken we samen met de betrokken medewerkers om structureel beter resultaten te behalen in de werkplaats. Onze consultant Vincent van den Brink deelt graag een aantal tips met je op basis van zijn eigen ervaring, op deze manier kun je zelf stap voor stap procesverbeteringen aanbrengen en je werkplaats rendement verbeteren. We beginnen met het verbeteren van de werkorder.

Tips voor het procesverbetering bij de aanmaak van de werkorder:

  • Controleer vooraf de onderhoudshistorie en opmerkingen van de laatste werkorder/ factuur.
  • Controleer vooraf de fabrieksvoorschriften.
  • Controleer vooraf of er terugroepacties zijn.
  • Vraag de klant goed uit als hij een klacht heeft
  • Stel voor om samen een proefrit te maken
  • Omschrijf de klacht duidelijk op de werkorder. Schrijf niet de oplossing op!
  • Vraag de klant over er nog andere zaken zijn. Hierdoor doen klanten vaker extra aankopen of vragen ze om aanvullende werkzaamheden
  • Creëer dagelijks een tijdvak voor de receptionist waarin hij niet wordt gestoord door klanten of medewerkers. In dit tijdvak kan de receptionist alle benodigde voorbereidingen doen die er nodig zijn om de werkplaats optimaal te laten functioneren.

Het doen van vooronderzoek en het goed uitvragen van de klant zorgt ervoor dat je goed op de hoogte bent, dit scheelt tijd tijdens de werkzaamheden, voorkomt onnodige contactmomenten met de klant en zorgt ervoor dat je makkelijker je planning kunt realiseren.

Wil je meer weten over Bedrijf of orde of ben je benieuwd hoe Vincent je nog meer kan helpen om jouw processen en rendement te verbeteren? Neem dan contact op met Vincent of houd onze Linkedin-pagina in de gaten!

2019-04-03T13:54:16+00:00