In de stoel… Eric Berkhof

Dit maal in de stoel Eric Berkhof, algemeen directeur van Van Mossel Automotive Groep. Van Mossel Automotive Groep is met circa 3400 medewerkers en ruim 130 vestigingen in de Benelux, Frankrijk en Duitsland één van de grotere automotive partijen. Naast dealer van een zeer breed merkenportfolio heeft men eigen leasebedrijven, schadeherstelbedrijven, een glasservice, een tak financiële diensten en carrosseriebouw. Alle ingrediënten dé mobilteitspartner te zijn voor haar klanten.

Eric Berkhof, geboren Tilburger, start in 1982 als stagiair bij Autobedrijf Van Mossel en na afronding van zijn studie in 1984, treedt hij als verkoper in dienst van dat autobedrijf, wat hij 1988 overneemt. Eric zegt daar zelf over: “de dag dat ik mijn eerste winkeltje kocht”. De basis van wat nu, 30 jaar later, één van de grotere – zo niet de grootste – automotive partijen in Nederland is.

Mijn afspraak  heb ik op het hoofdkantoor aan de Waalwijkse Biesbosweg 14. Kort nadat ik mij heb gemeld bij de receptie stapt Eric Berkhof binnen met een grijns op zijn gezicht:  “zo precies op tijd”. We vervolgen onze weg nar de vierde verdieping waar we zijn kantoor binnenstappen. Strak, overzichtelijk, functioneel en geen toeters en bellen, een kantoor wat past bij een man die niet houdt van ‘interessantdoenerij’.

Ik overhandig Eric de regisseursstoel. Blij verrast en met enige terughoudendheid kijkt hij naar de stoel. “We staan voor kwaliteit, je kunt er gerust in gaan zitten”, zeg ik en vervolgens neemt hij plaats. “Lekker stoeltje, zit goed”, is zijn eerste reactie, “deze krijgt een mooie plek”. Een eigen regisseursstoel voor een regisseur met een duidelijke visie, een winnaarsmentaliteit en iemand die snel afscheid neemt van verlieslatende activiteiten wanneer het niet lukt deze winstgevend te krijgen.

Richard Vermeent: “Wat verklaart het succes van Van Mossel?”

Eric Berkhof: Een duidelijke visie en strategie, daar voor gaan, niet van afwijken – uiteraard wel bijstellen – en geen verlies accepteren. Daarnaast binnen de kaders van het beleid ruimte laten voor ondernemerschap en dit ook stimuleren. Uiteraard ook de juiste mensen aan ons bedrijf binden. Wij verlangen veel van onze medewerkers maar daar staat een passende beloning tegenover. Wij investeren in onze medewerkers en zijn goed voor onze goede medewerkers.

"Zeer zeker! Het zijn ‘vakidioten’ net zoals wij. Bevlogen en met verstand van zaken"

Eric Berkhof, CEO Van Mossel Automotive Group, op de vraag of hij een samenwerking met Innovam zou aanbevelen.

RV: “Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten? Wat zou je hen het liefst vertellen?”

EB: Als een betrouwbare en klant- en servicegerichte organisatie met gepassioneerde medewerkers. We hebben alles onder één dak om onze klanten te ontzorgen met een totaal pakket aan mobiliteitsoplossingen en bieden mobiliteit op maat voor iedereen.

RV: “Welke gebeurtenis is het meest van invloed geweest op jouw carrière?”

EB: Zonder een seconde na te denken de datum 18 februari 2012. Wat deze datum zo bijzonder maakt?.  Dat is de datum waarop Ben Mandemakers en ik besloten samen te gaan werken aan de volgende stappen voor de verdere groei van de Van Mossel Groep. De relatie met Ben startte zo’n 30 jaar geleden met de levering van een aantal busjes, een relatie die uitgroeide in vriendschap die  alleen maar sterker is geworden. Daar ben ik erg blij mee, want zaken en vriendschap zijn twee verschillende dingen en gaan lang niet altijd hand in hand.

RV: “Wat is je grootste prestatie in de laatste 5 jaar?”

EB: Ik vind dat het feit dat wij de perikelen van de recessie hebben weten om te buigen naar een strategie met een positief resultaat. De crisisjaren hebben bij ons gezorgd voor vooruitgang en een soort van verbetering tegenover het verleden.

RV: “Hoe blijf je de regisseur bij de omvang van de organisatie?”

EB: Onze organisatie is ingericht met clusters, ieder met een eigen directieteam dat verantwoordelijk is voor de operatie, commercie en financiën. Daarmee blijft het voor ons behapbaar en bestuurbaar. Iedereen weet binnen het bedrijf wat er van hem of haar verwacht wordt en hoe hij of zij dient te presteren om het doel te realiseren.

RV: “Wat heeft voor de toekomst jouw grootste aandacht?”

EB: Naar ons idee zijn dat andere zaken dan die die de media ons steeds voorspiegelt. Zoals diesel is klote! Of elektrisch vervoer verandert alles en zo zijn er nog wel een aantal. Voor de korte termijn zijn dat stellingen naar voren gebracht door de media – vaak niet al te stevig onderbouwt met feiten – waar we als bedrijf op in zouden moeten spelen maar wij zien dat genuanceerder. Natuurlijk is het zo dat elektrificatie van het wagenpark veranderingen met zich meebrengt en steeds meer klanten deze nieuwe mogelijkheden serieus in overweging nemen. Maar dat zijn niet de enige veranderingen die van invloed zijn op onze organisatie. Belangrijk is dat we daar  gelijke voet mee kunnen houden. Op strategisch niveau richten wij  ons op verdere groei. In Nederland is de dekking vrijwel volgens strategie ingericht, een verdere internationale groei lonkt.

RV: “Wat maakt dat Van Mossel wil samenwerken met Innovam?”

EB: Dat is voor mij professionaliteit. Ik ervaar dat in de gesprekken en zie dit terug in de uitvoering van ons High Potential Programma. Dat werkt!

RV: “Zou je andere bedrijven aanbevelen om samen te werken, en wat zou je dan zeggen?”

EB: Zeer zeker! Het zijn ‘vakidioten’ net zoals wij. Bevlogen en met verstand van zaken.

We ronden af. De tijd is voorbij gevlogen en kijk terug op een leuk gesprek met een man die scherp heeft wat hij wil bereiken en hoe hij dit wil bereiken. Naast passie voor het autovak heeft hij  overduidelijke ook veel passie voor paarden. Vraag hem om te kiezen, dan kiest hij – na zorgvuldige overweging – voor het autovak. Paarden zorgen voor ontspanning en afleiding, maar zijn werk wil hij er niet van maken.

Innovam Performance Support bestaat uit de labels WePowerPeople en WeBuildRetail. Wij zijn er om bedrijven in de mobiliteitsbranche verder te helpen op strategisch en tactisch gebied op alle performance vraagstukken binnen het bedrijf.  “In de stoel” is onderdeel van een campagne over regie, rendement verbeteren en nieuwe successen. Een selecte groep klanten ontvangt een regisseursstoel en een filmposter met daarop onze boodschap. Dat is een mooie gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan over regie pakken, uitdagingen en succes.

Regisseer jouw eigen succes
2019-10-03T06:16:22+00:00