In de stoel… Jan-Geerlof de Ruiter

interview jan geerlof de ruiter wepowerpeople

De STAM Groep is een familiebedrijf, opgericht in 1914 door Herman Stam en sinds 1 september 1949 dealer van het merk Renault. Inmiddels is dit familiebedrijf uitgegroeid naar 7 vestigingen, 3 autoschadeherstelbedrijven, 3 tankstations, een lease- en verzekeringstak en is het dealer van de merken Renault, Dacia en Alpine. De 200 medewerkers van het bedrijf zetten zich dagelijks in voor een gezonde organisatie met 100% tevreden klanten! De kracht van het familiebedrijf blijft en de toekomst zal leren hoe de familietradities gehandhaafd blijven. De wapenspreuk van de familie – Ni regret du passé, ni peur de l’avenir– blijft de leidraad

Jan Geerlof en ik hebben afgesproken elkaar te treffen de vestiging in Amersfoort, een ruime locatie en vanaf de snelweg A1 goed zichtbaar.  Na aanmelding bij de receptie, bedien ik mijzelf van een kop koffie. Een aantal nieuwsgierige STAM medewerkers loopt voorbij en probeert te ontdekken wat er in de grote zak zit die ik bij mij heb.  Even later word ik door Jan Geerlof opgehaald en lopen we naar zijn kantoor.

Jan Geerlof de Ruiter, Bouwjaar 1966, getrouwd, gezamenlijk 5 kinderen. Opleiding Bedrijfskunde Rijksuniversiteit Groningen. Korte carrière zoetwarenindustrie, tijdens militaire diensttijd wegens problematiek in tijd van aantal overnames gevraagd, onder de noemer onmisbaarheid in familiebedrijf, in 1993 te komen werken. Van staf naar lijn en uiteindelijk algemeen directeur. Diverse bestuursfuncties; Renault Dealervereniging (onlangs gestopt na 20 jaar), Bovag Autodealerbestuur en voorzitter Raad van Advies Commercie Bovemij.

We nemen plaats en ik begin met het uitpakken van de stoel en hoor in  mijn linkeroor “Wat heb je voor moois meegenomen, een strandstoel?”. Ik laat de stoel zien en dat zorgt direct voor enthousiasme bij Jan Geerlof. Al snel gaat het gesprek over de vakantie en via verhuis- en verbouwplannen komen we uit bij sport. Jan Geerlof geeft aan dat hij recent is gestopt met het spelen van hockey,  een fysieke beperking aan de achilleshiel is hiervan de oorzaak. Daarnaast geeft hij aan dat zijn beperking maakt dat hij naar zijn gevoel onvoldoende actief kan bijdragen aan het team, wat hij in teamsport erg belangrijk vindt. Het bruggetje naar de STAM organisatie, waarin hij als aanvoerder van een team van medewerkers dagelijks samen met hen werkt aan de verbetering van de organisatie en klanttevredenheid, is snel gemaakt.

Richard Vermeent: “Wat is kenmerkend/karakteristiek voor de STAM Groep? Waarin onderscheiden jullie je t.o.v. andere bedrijven?”

Jan Geerlof de Ruiter: Allereerst zijn we authentiek familiebedrijf. Niet  een “papa en mama bedrijf” maar een familiebedrijf met een zeer professioneel karakter. Onze medewerkers staan centraal in de bedrijfsprocessen om onze klanten optimaal van dienst te kunnen zijn, mensen doen immers “zaken” met mensen. Daarnaast bestaan we 105 jaar en vertegenwoordigen we al 70 jaar het merk Renault, je zou kunnen zeggen dat Renault in ons DNA zit.

RV: “Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten? Wat zou je hen het liefst vertellen?”

JGdR: Nou da’s eenvoudig! Als een betrouwbare professionele en servicegerichte organisatie. In de uitvoering is dat lang niet altijd eenvoudig. We kiezen voor een persoonlijke benadering van onze klanten, sturen op klantgerichtheid en stellen dit dus ook met regelmaat bij. Dit blijft mensenwerk en vraagt dat we hier op blijven investeren. Dit is bijvoorbeeld één van de redenen geweest dat we Pulse* hebben ingezet.

*Pulse zorgt dat je aandacht aan het gesprek tussen medewerker en leidinggevende kunt geven, zonder urenlange voorbereiding en ingewikkelde administratie. De verslaglegging van het  plannings-, functionerings- en beoordelingsgesprek, de prestaties en het ontwikkelplan wordt vastgelegd met een simpele druk op de knop.

"Ga in gesprek, doe je verhaal en luister waarmee Innovam jou zou kunnen ondersteunen"

Jan-Geerlof de Ruiter, CEO Stam Groep

RV: “Wat was zakelijk je grootste uitdaging de laatste 5 jaar? En waar heb je jezelf hierbij in de weg gestaan?”

JGdR: Dan kijk ik terug naar de herstructurering in 2014 van onze organisatie. Doordat de economische teruggang te lang aan bleef, was het nodig dat we onze organisatie zowel intern als extern hierop aanpasten. Dit betekende dat we naast de strategische keuze om afscheid te nemen van onze Opel dealerschappen ook afscheid moesten nemen van een aantal goede en betrokken medewerkers. Het doel was een financieel gezonde organisatie, hetgeen ook gelukt is. Het meest uitdagende hierbij vond ik de gesprekken met de medewerkers waarvan we afscheid moesten nemen. Natuurlijk kun je dit zakelijk goed onderbouwen en deze gesprekken ook prima voeren, maar bottom line gaat het over mensen. En dat gaat je op dat moment niet in de koude kleren zitten.

RV: “Wat is je grootste succes en of prestatie in de laatste 5 jaar?”

JGdR: Dat is voor mij het resultaat van die grootste uitdaging. We zijn als organisatie sterker uit deze lastige periode gekomen, met zijn allen de schouders eronder en werken aan het succes. We vertegenwoordigen een mooi volumemerk en we zijn een stevige organisatie met een mooi rendement. Daarnaast hebben we al een aantal jaren een eigen leasemaatschappij, een mooie aanvulling op onze dienstverlening.

RV: “In hoeverre voelde hier jezelf de regisseur van?”

JGdR: Ik heb als onderdeel van een groter team het herstructureringsplan voor mijn rekening genomen. Vergelijkbaar met teamsport, winnen doe je met z’n allen niet als individu.

RV: “Waar vraagt de markt momenteel om?“

JGdR: Ik bespeur een afwachtende consument vanwege onduidelijk overheidsbeleid, het beleid op BPM vind ik hier een goed voorbeeld van. Duidelijkheid is waar de markt – de consument – momenteel om vraagt. Daarnaast ben ik van mening dat meer dan ooit de consument vraagt om servicegerichtheid en professionaliteit. Service en oplossingen die aansluiten bij de hedendaagse vraag naar mobiliteit, niet alleen technisch maar ook andere oplossingen om deze mobiliteit te financieren.

RV: “Wat heeft voor de toekomst jouw grootste aandacht?”

JGdR: Op de eerste plaats dat we gelijke voet kunnen houden met alle veranderingen zoals de transitie naar elektrisch vervoer, trends in mobiliteit, deeleconomie  en het beleid vanuit overheid en fabrikant. En op een gedeelde eerste plaats; scherp op de ontwikkeling van bedrijfskosten en kansen om de marge voor onze organisatie te vergroten.

RV: Wat maakt dat je wilt samenwerken met Innovam?

JGdR: Duidelijk is dat  Innovam een ervaren speler in de automotive branche is, kennis van de branche is dan ook meer dan aanwezig. Men weet wat er op brancheniveau speelt en de uitdagingen waar ondernemers dagelijks mee te maken hebben. Daarnaast is er een prettige relatie op persoonlijk vlak.

RV: “Wat ervaar je als goed in de samenwerking? En wat kan beter?”

JGdR: Het werken met professionals, oplossingsgericht meedenken en ondersteuning met een breed dienstenpakket.  Niet alleen de APK training, maar ook programma op thema’s als rendementsverbetering en HR. Flexibiliteit en dienstverlening op maat, het is voor ons reden geweest om te starten met Pulse. Daarnaast wat kan er beter? Er zullen vast wel punten zijn waarop verbeterd kan worden zoals in iedere organisatie, alleen ik heb deze nog niet geconstateerd.

RV: “Zou je andere bedrijven aanbevelen om samen te werken, en wat zou je dan zeggen?”

JGdR: Ja zeker! Ga in gesprek, doe je verhaal en luister waarmee Innovam jou zou kunnen ondersteunen.

Op de vraag “Waar wil je dat we de foto van jou in de stoel nemen?” krijg ik zonder enige aarzeling en vol trots het antwoord “het Alpine centre in Soest!”. Vanwege een volgende afspraak is dit aansluitend op ons gesprek niet mogelijk en plannen hiervoor een nieuw moment. Wat ik als echte autoliefhebber natuurlijk helemaal niet erg vind!

Innovam Performance Support bestaat uit de labels WePowerPeople en WeBuildRetail. Wij zijn er om bedrijven in de mobiliteitsbranche verder te helpen op strategisch en tactisch gebied op alle performance vraagstukken binnen het bedrijf.  “In de stoel” is onderdeel van een campagne over regie, rendement verbeteren en nieuwe successen. Een selecte groep klanten ontvangt een regisseursstoel en een filmposter met daarop onze boodschap. Dat is een mooie gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan over regie pakken, uitdagingen en succes.

Regisseer jouw eigen succes
2019-10-02T11:00:01+00:00